A A A
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 11.12.2010, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: zmiany

Regulamin organizacyjny

Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w Kołobrzegu
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Kołobrzegu


Podstawa prawna ustalenia regulaminu:

§ 8 ust.1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 marca 2008 r. w sprawie zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. Nr 58, poz. 355).


I. Postanowienia ogólne

§ 1
1. Zakład Opieki Zdrowotnej Sanatorium Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji w Kołobrzegu zwany dalej „Sanatorium” jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej.
2. Organem założycielskim Sanatorium jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Sanatorium działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.);
2) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 marca 2008 r. w sprawie zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. Nr 58, poz. 355);
3) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. (Dz. U. z 2008r. Nr 164, poz 1027 z późn. zm.);
5) ustawy z dnia 27 sierpień 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240);
6) zarządzenia Nr 15 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 czerwca 1998r.w sprawie utworzenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Kołobrzegu (Dz. Urz. MSW Nr 4, poz. 32);
7) Statutu Zakładu nadanego zarządzeniem Nr 27 Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 16 października 2002 r. w sprawie nadania statutu samodzielnemu publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Sanatorium Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Kołobrzegu (Dz. Urz. MSW Nr 8, poz.30
z późn. zm.).

§ 2
1. Sanatorium jest wpisane do:
1) Rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Ministra Zdrowia – księga rejestrowa Nr 99-00291;
2) Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji, Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000006495, akta rejestrowe przechowywane są w Sądzie Rejonowym w Koszalinie IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Sanatorium posiada:
1) numer identyfikacyjny REGON 330904944 nadany w dniu 02.07.1998r. przez Urząd Statystyczny w Koszalinie;
2) numer identyfikacji podatkowej NIP 671 – 15 – 54 – 411 nadany w dniu 22 września 1998r. przez Urząd Skarbowy w Kołobrzegu.

II. Cele i zadania udzielanych świadczeń:

§ 3
1. Celem podstawowym Sanatorium jest organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej, leczniczej i rehabilitacyjnej w zakresie chorób przemiany materii, schorzeń układu oddechowego i krążenia, schorzeń reumatycznych, rehabilitacja po zabiegach ortopedycznych i urazach, a w przypadku realizacji zadań na potrzeby obronne państwa – także w zakresie innych schorzeń.
2. Do zadań Sanatorium należy:
1) rehabilitacja lecznicza w zakresie: chorób przemiany materii, kardiologii, reumatologii, schorzeń górnych dróg oddechowych;
2) prowadzenie zajęć kondycyjnych, rehabilitacyjnych i psychoedukacyjnych dla osób pełniących służbę oraz wykonujących pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia;
3) prowadzenie centrum profilaktyki antystresowej i wczesnej interwencji;
4) kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych;
5) organizowanie wczasów leczniczo – wypoczynkowych w ramach działalności sanatoryjnej;
6) medyczne zabezpieczenie wykonywanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji zadań obronnych zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1967r.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 241 z 2004r. poz. 2146, Nr 277 z 2004r., poz. 2742 oraz Nr 180 z 2005r., poz. 1496).

III Organizacja wewnętrzna Sanatorium

§ 4
I. Komórki organizacyjne wydzielone w Sanatorium dzielą się na:
1. Komórki zarządu:
1) dyrektor Sanatorium;
2) zastępca dyrektora ds. administracyjno – gospodarczych;
3) główny księgowy.
2. Stanowiska samodzielne:
1) ordynator oddziału;
2) przełożona pielęgniarek;
3) asystent dyrektora – specjalista ds. kadr;
4) radca prawny;
5) specjalista ds. bhp;
6) pełnomocnik ds. informacji niejawnych.
3. Komórki organizacyjne udzielające świadczeń zdrowotnych:
1) oddział szpitalny chorób przemiany materii;
2) I oddział chorób przemiany materii ogólno sanatoryjny;
3) II oddział kardiologiczny ogólno sanatoryjny;
4) III oddział ogólno sanatoryjny z pododdziałami:
a) reumatologicznym,
b) schorzeń górnych dróg oddechowych.
5) oddział rehabilitacyjny z pododdziałami:
a) rehabilitacji reumatologicznej,
b) rehabilitacji cukrzycowej,
c) rehabilitacji neurologicznej,
d) rehabilitacji pourazowej.
6) centrum profilaktyki antystresowej i wczesnej interwencji;
7) dział usprawniania leczniczego.
4. Pomocnicza działalność niemedyczna:
1) dział finansowo – księgowy;
2) dział administracyjno – techniczny;
3) dział żywienia;
4) marketing.

II. Schemat organizacyjny Sanatorium stanowi załącznik do Regulaminu.

IV Zakres działania komórek organizacyjnych Sanatorium

§ 5
ZAKRESY DZIAŁANIA POSCZEGÓLNYCH STANOWISK:

1) Dyrektor kieruje Sanatorium i reprezentuje je na zewnątrz oraz prowadzi sprawy związane z jego zarządzaniem, a w szczególności:
a) realizuje zadania wynikające ze statutu Sanatorium oraz obowiązujących przepisów i aktów prawnych;
b) prowadzi racjonalną gospodarkę finansową i politykę kadrową;
c) ponosi odpowiedzialność, w tym materialną za szkody i decyzje dotyczące funkcjonowania Sanatorium;
d) dba o jak najwyższą jakość wykonywanych usług w zakładzie;
e) Dyrektor Sanatorium wykonuje swoje zadania przy pomocy: zastępcy dyrektora, głównego księgowego, przełożonej pielęgniarek, asystenta dyrektora – specjalisty ds. kadr i kierowników podległych mu komórek organizacyjnych;
f) Dyrektor Sanatorium samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania Sanatorium i ponosi za nie odpowiedzialność.

2) Z-ca dyrektora ds. administracyjno – gospodarczych w razie nieobecności dyrektora, kieruje Sanatorium i reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
a) bezpośrednio nadzoruje pracę Działu Administracyjno – Technicznego, Działu Żywienia, Marketingu;
b) nadzoruje realizację zadań o charakterze administracyjnym i gospodarczym;
c) planuje i nadzoruje działalność zakładu w zakresie inwestycji i remontów,
d) zastępuje Dyrektora pod jego nieobecność w zakresie bieżącego administrowania jednostki.
e) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.

3) Główny księgowy odpowiada za całokształt zadań finansowo – ekonomicznych Sanatorium, a w szczególności:
a) przestrzega prawidłowego prowadzenia rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi;
b) organizuje: przyjmowanie, sporządzanie, kontrolę, obieg i archiwizowanie dokumentów, w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji finansowych
i ochronę mienia Sanatorium;
c) na bieżąco kontroluje prawidłowość wykonywania zadań, sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej oraz statystycznej;
d) nadzoruje całokształt prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne, opiniuje i uzasadnia projekty wewnętrzne decyzji opracowanych przez inne komórki organizacyjne, których wprowadzenie spowoduje skutki finansowe.

4) Przełożona pielęgniarek odpowiada za całokształt opieki nad pacjentami,
a w szczególności:
a) dba o właściwy stan sanitarny i bhp pomieszczeń, sprzętu i materiałów w pokojach dla kuracjuszy oraz w gabinetach zabiegowych, egzekwując normy dotyczące dezynfekcji, sterylizacji narzędzi, materiałów i powierzchni urządzeń oraz pomieszczeń celem likwidacji zagrożeń dla zdrowia i życia kuracjuszy;
b) organizuje szkolenia dla średniego i niższego personelu medycznego oraz dba
o ich sprawy socjalno – bytowe;
c) sprawuje nadzór nad sprawnym przyjęciem kuracjuszy;
d) współdziała z ordynatorami oddziałów w sprawach organizacji pracy;
e) sprawuje nadzór nad użytkowanym sprzętem medycznym;
f) koordynuje współpracę średniego i niższego personelu medycznego z komórkami administracyjno – gospodarczymi Sanatorium;
g) sprawuje ogólny nadzór nad dokumentacją prowadzoną przez pielęgniarki oddziałowe oraz inny personel medyczny;
h) prowadzi księgę główną kuracjuszy;
i) sporządza raporty statystyczne oraz wystawia faktury w formie elektronicznej
w zakresie lecznictwa sanatoryjnego realizowanego w ramach kontraktu
z Narodowym Funduszem Zdrowia;
j) prowadzi ewidencję i rozliczenie czasu pracy personelu medycznego.

5) Ordynator oddziału nadzoruje, kieruje, organizuje i koordynuje wykonywanie zadań w podległym oddziale (Ordynator oddziału reumatologicznego sprawuje nadzór służbowy i merytoryczny nad Działem Usprawniania Leczniczego, współpracując
w tym zakresie z pielęgniarką koordynującą działu), a w szczególności:
a) kieruje procesem leczenia sanatoryjnego kuracjuszy w oddziale;
b) umiejętnie stosuje zabiegi balneologiczne i osobiście dopilnowuje ich wykorzystania poprzez stały kontakt z pracownikami bazy zabiegowej oraz kontroluje odczyny pozabiegowe;
c) na każde wezwanie pielęgniarki lub z własnej inicjatywy udziela natychmiastowej pomocy lekarskiej chorym w godzinach pracy;
d) w razie potrzeby kieruje kuracjusza do szpitala lub na badania specjalistyczne;
e) pełni dyżury lekarskie zgodnie z planem dyżurów zatwierdzonym przez Dyrektora Sanatorium;
f) prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokumentację lekarską oraz systematycznie kontroluje dokumentacje pielęgniarską prowadzona w oddziale;
g) odpowiada za zorganizowanie na oddziale pomocy doraźnej.

STANOWISKA SAMODZIELNE:

6) Asystent Dyrektora – Specjalista ds. kadr prowadzi sprawy kadrowe oraz obsługę sekretariatu dyrektora, a w szczególności zajmuje się:
a) prowadzeniem ewidencji korespondencji wpływającej i wychodzącej oraz rozdział na komórki organizacyjne zgodnie z instrukcją kancelaryjną;
b) realizacją polityki kadrowej Sanatorium;
c) prowadzeniem dokumentacji związanej z ruchem kadr zgodnie z obowiązującymi przepisami;
d) nadzorem nad przestrzeganiem dyscypliny pracy zatrudnionych pracowników;
e) prowadzeniem całokształtu spraw kadrowych związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem i zwalnianiem pracowników;
f) prowadzeniem spraw związanych ze świadczeniami emerytalnymi;
g) ewidencjonowaniem i kontrolą czasu pracy pracowników;
h) sporządzaniem obowiązującej sprawozdawczości w zakresie kadr;
i) sporządzaniem kontraktów z wybranym personelem medycznym;
j) prowadzeniem ewidencji pieczęci i stempli w Sanatorium;
k) współpracuje z kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych;
l) przygotowywaniem projektów zarządzeń wewnętrznych, poleceń służbowych Dyrektora;
m) dokonuje prenumeraty czasopism.

7) Radca prawny – świadczy pomoc prawną na rzecz Sanatorium, zgodnie z zasadami określonymi przepisami ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002r. Nr 123, poz. 1059, z późn. zm.).

8) Specjalista ds. BHP czuwa nad przestrzeganiem i realizacją przepisów BHP
w Sanatorium:
a) przeprowadza okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
b) bierze udział w opracowywaniu przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom zdrowia i życia pracowników;
c) sporządza dla potrzeb kierownictwa okresowe analizy z zakresu przestrzegania bhp, poprawy warunków pracy, usuwania zagrożeń na stanowiskach pracy.

9) Pełnomocnik ds. informacji niejawnych realizuje zadania z zakresu spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych według odrębnych przepisów.

10) Rada Społeczna jest organem doradczym dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji.

KOMÓRKI ORGANIZACYJNE:

1) Oddziały sanatoryjne pełnią funkcje lecznicze, edukacyjne i profilaktyczne dla osób przebywających na leczeniu uzdrowiskowym oraz na turnusach profilaktyczno – rehabilitacyjnych i antystresowych, poprzez:
a) organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej, leczniczo – sanatoryjnej i rehabilitacyjnej w formie opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej;
b) realizację programów zdrowotnych;
c) propagowanie zasad prozdrowotnego stylu życia;
d) kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;
e) stymulowanie kuracjuszy do porzucenia nałogów.

2) Dział Usprawniania Leczniczego zajmuje się udzielaniem świadczeń medycznych
w warunkach stacjonarnych dla osób przebywających w Sanatorium oraz
w warunkach ambulatoryjnych poprzez:
a) kompleksową rehabilitację w formie ćwiczeń i zabiegów leczniczych z zakresu: hydroterapii, kinezyterapii, ciepłolecznictwa, aerozoloterapii, krioterapii, światłolecznictwa, elektrolecznictwa, magnetoterapii, ultradźwięków;
b) wykonywanie świadczeń medycznych w zakresie masażu klasycznego, limfatycznego i segmentarnego;
c) wykonywanie usług z zakresu kąpieli: kwasowęglowych, perełkowych, borowinowych,
d) wykonywanie okładów z borowiny i parafiny;
e) dbanie o prawidłowe wykonywanie zabiegów zgodnie z zaleceniami lekarskimi;
f) czuwanie nad bezpieczeństwem pacjenta podczas wykonywania zabiegów;
g) dbanie o właściwe działanie aparatury i urządzeń zabiegowych.

3) Dział Finansowo – Księgowy zajmuje się rejestracją zdarzeń finansowo-gospodarczych zachodzących w Sanatorium, a przede wszystkim:
a) prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami
i terminami;
b) sporządza sprawozdawczość okresową i roczną;
c) ewidencjonuje i analizuje koszty w miejscu ich powstawania zmierzając
do racjonalizacji wydatków;
d) nadzoruje i realizuje wydatkowanie środków finansowych w zakresie płac, podatków i zakupów;
e) kompletuje i przechowuje dokumentację finansową, dotyczącą zrealizowanych usług.
f) sprawuje nadzór nad użytkowanymi programami i systemami informatycznymi;
g) zabezpiecza stanowiska pracy w niezbędny sprzęt komputerowy i czuwa nad jego sprawnością;
h) odpowiada za elektroniczne archiwowanie danych na trwałych nośnikach.

4) Dział Żywienia zajmuje się całokształtem zadań związanych z gospodarką żywnościową Sanatorium, a przede wszystkim:
a) organizowaniem stałego zaopatrywania w środki żywnościowe;
b) stała kontrolą nad przygotowywaniem jadłospisów, przestrzeganiem gramatury
i kaloryczności posiłków oraz diet;
c) przygotowaniem i wydaniem posiłków w ilościach i rodzajach zawartych
w jadłospisach na dany dzień;
d) organizacją właściwego wykorzystania odpadów kuchennych
i pokonsumpcyjnych.

5) Dział Administracyjno – Gospodarczy odpowiada za logistykę Sanatorium oraz jego sprawność techniczną, a w szczególności:
a) prowadzi właściwą gospodarkę nieruchomościami oraz zabezpiecza mienie
w obiektach;
b) inicjuje i przeprowadza procedury przetargowe na dostawy surowców, materiałów i usług do zakładu;
c) nadzoruje gospodarkę magazynową;
d) dba o racjonalne zużycie energii elektrycznej, gazu i wody;
e) nadzoruje racjonale wykorzystania środków transportu;
f) planuje, realizuje i nadzoruje inwestycje, remonty, konserwację pracownikami własnej brygady remontowej lub wykonawcami obcymi;
g) realizuje sprawy z zakresu wyposażenia wnętrz, napraw, modernizacji, usuwania awarii, zniszczeń;
h) dba o ogólny porządek i estetykę wewnątrz i na zewnątrz obiektu;
i) dba o utrzymanie w ruchu wszelkich urządzeń niezbędnych do funkcjonowania Sanatorium;
j) prowadzi strategię sprzedaży i kupna, nadzorując terminowość realizacji dostaw
i wydatkowania środków.

6) Marketing, do zakresu działania Inspektora ds. marketingu należy:
a) prowadzenie analizy rynku pod kątem zapotrzebowania na usługi medyczne świadczone przez Sanatorium;
b) badanie poziomu konkurencyjności świadczonych usług;
c) promowanie i reklamowanie Sanatorium;
d) pozyskiwanie odbiorców świadczonych przez Sanatorium usług, negocjowanie
i zawieranie umów na usługi;
e) prowadzenie bazy danych kuracjuszy i osób pełnopłatnych przebywających
w Sanatorium;
f) sporządzanie kalkulacji cen świadczonych usług;
g) prowadzenie i koordynowanie szerokiej informacji dotyczącej funkcjonowania Sanatorium oraz zakresu i cen oferowanych usług;
h) współpraca z personelem medycznym;
i) prowadzenie ewidencji i rozliczania czasu pracy pracowników recepcji.



Opublikował: Sanatorium MSW
Publikacja dnia: 11.12.2010
Podpisał: Sanatorium MSW
Dokument z dnia: 11.12.2010
Dokument oglądany razy: 3 001