A A A
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 30.01.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: wprowadzenie poprawek

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Sanatorium Uzdrowiskowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
w Kołobrzegu


Podstawa prawna ustalenia regulaminu:

Art. 23 ustawy z dnia 11 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654
z późn. zm.).

Rozdział I
Postanowienia ogólne

                                                                           § 1
Regulamin Organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa organizację
i zasady funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium Uzdrowiskowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Kołobrzegu.


                                                                            § 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. Sanatorium – należy przez to rozumieć Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Sanatorium Uzdrowiskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Kołobrzegu.
2. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Sanatorium Uzdrowiskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
w Kołobrzegu.
3. Ordynatorze – należy przez to rozumieć również lekarza kierującego oddziałem.


Rozdział II
Firma podmiotu

                                                                             § 3
1. Sanatorium jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą – samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej.
2. Organem tworzącym Sanatorium jest minister właściwy do spraw wewnętrznych
3. Sanatorium działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa i postanowień Statutu Sanatorium nadanego zarządzeniem Nr 39 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012r. w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Sanatorium Uzdrowiskowemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Kołobrzegu (Dz. Urz. MSW 2012.42).

                                                                              § 4
1. Sanatorium jest wpisane do:
1) Rejestru podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego – księga rejestrowa Nr 000000018640;
2) Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000006495, akta rejestrowe przechowywane są
w Sądzie Rejonowym w Koszalinie IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Sanatorium posiada:
1) numer identyfikacyjny REGON 330904944 nadany w dniu 02.07.1998r. przez Urząd Statystyczny w Koszalinie;
2) numer identyfikacji podatkowej NIP 671 – 15 – 54 – 411 nadany w dniu 22 września 1998r. przez Urząd Skarbowy w Kołobrzegu.


Rozdział III
Cele i zadania Sanatorium

                                                                             § 5
Sanatorium jest powołane w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu leczenia uzdrowiskowego i rehabilitacji leczniczej polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie:
1. działalności leczniczej w rodzaju:
1) stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych,
2) ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
2. zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

                                                                              § 6
Zadania Sanatorium obejmują w szczególności:
1. udzielanie:
1) całodobowych świadczeń zdrowotnych w warunkach stacjonarnych w zakresie leczenia uzdrowiskowego i rehabilitacji leczniczej chorób:
– ortopedyczno – urazowych,
– układu nerwowego,
– reumatologicznych,
– kardiologicznych i nadciśnienia,
– naczyń obwodowych,
– górnych dróg oddechowych,
– dolnych dróg oddechowych,
– cukrzycy,
– otyłości,
– endokrynologicznych,
– profilaktyki antystresowej i wczesnej interwencji.
2) ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia uzdrowiskowego
i rehabilitacji leczniczej.
2. prowadzenie działalności w zakresie kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych, prewencji i profilaktyki schorzeń;
3. organizowanie i prowadzenie szkoleń osób kształcących się w zawodach medycznych
i wykonujących zawód medyczny, a także dokształcanie pracowników zatrudnionych
w Sanatorium;
4. zaopatrywanie komórek organizacyjnych Sanatorium w leki, materiały i sprzęt medyczny;
5. medyczne zabezpieczenie działań służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
6. medyczne zabezpieczenie wykonywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zadań obronnych;
7. wykonywanie zadań nałożonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
8. wykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność lecznicza, pod warunkiem że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia.

                                                                            § 7
Wykonując swoje zadania Sanatorium współpracuje z podmiotami leczniczymi utworzonymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz innymi podmiotami leczniczymi, instytutami medycznymi, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami, jak również innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.


Rozdział IV
Struktura organizacyjna Sanatorium

                                                                              § 8
I. Komórki organizacyjne wydzielone w Sanatorium dzielą się na:
1. Komórki organizacyjne udzielające świadczeń zdrowotnych:
1) oddział szpitalny chorób przemiany materii,
2) I oddział chorób przemiany materii ogólnosanatoryjny,
3) II oddział kardiologiczny ogólnosanatoryjny,
4) III oddział ogólnosanatoryjny z pododdziałami:
a) reumatologicznym,
b) schorzeń górnych dróg oddechowych.
5) oddział rehabilitacyjny z pododdziałami:
a) rehabilitacji reumatologicznej,
b) rehabilitacji cukrzycowej,
c) rehabilitacji neurologicznej,
d) rehabilitacji pourazowej.
6) centrum profilaktyki antystresowej i wczesnej interwencji;
7) dział usprawniania leczniczego:
a) fizjoterapii,
b) balneoterapii.
2. Komórki organizacyjne wykonujące zadania niemedyczne:
1) dział finansowo – księgowy,
2) dział administracyjno – techniczny,
3) dział żywienia,
3. Stanowiska samodzielne:
1) przełożona pielęgniarek;
2) asystent dyrektora – specjalista ds. kadr;
3) radca prawny;
4) stanowisko ds. bhp;
5) pełnomocnik ds. informacji niejawnych.
II. Schemat organizacyjny Sanatorium stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

                                                                               § 9
1. Nadzór merytoryczny nad działaniem wszystkich komórek organizacyjnych Sanatorium wykonujących działalność medyczną sprawuje Dyrektor Sanatorium.
2. Nadzór merytoryczny nad działaniem działu finansowo – księgowego i samodzielnych stanowisk sprawuje Dyrektor Sanatorium.
3. Nadzór merytoryczny nad działaniem działu żywienia, działu administracyjno – technicznego sprawuje Z – ca Dyrektora ds. administracyjno – gospodarczych.

Rozdział V
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

                                                                              § 10
Sanatorium prowadzi działalność leczniczą w rodzaju:
1. stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego,
2. ambulatoryjne świadczenia zdrowotne z zakresu rehabilitacji leczniczej
w zakresie leczenia chorób:
– ortopedyczno – urazowych,
– układu nerwowego,
– reumatologicznych,
– kardiologicznych i nadciśnienia,
– naczyń obwodowych,
– górnych dróg oddechowych,
– dolnych dróg oddechowych,
– cukrzycy,
– otyłości,
– endokrynologicznych.

                                                                               § 11
1. Sanatorium udziela świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w ustawie
o działalności leczniczej, w przepisach odrębnych lub w umowach cywilnoprawnych zawieranych z publicznymi i niepublicznymi dysponentami środków finansowych oraz
z osobami fizycznymi.
2. Sanatorium może zawierać umowy w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z:
1) osobą wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2) grupową praktyką lekarską i grupową praktyką pielęgniarek i położnych prowadzących działalność na zasadach określonych w przepisach odrębnych,
3) osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, która dysponuje lokalem oraz aparaturą i sprzętem medycznym, odpowiadającymi wymaganiom przewidzianym dla podmiotów leczniczych, oraz spełnia warunki określone w przepisach o działalności gospodarczej.
3. Sanatorium zobowiązane jest informować Ministra Spraw Wewnętrznych o zawarciu umów w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z podmiotami, o których mowa
w ust. 2 pkt 2 – 3.


Rozdział VI
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych

                                                                           § 12
Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest siedziba Sanatorium – Kołobrzeg,
ul. Portowa 22.
Rozdział VII
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w Sanatorium

                                                                            § 13
1. Całodobowe świadczenia zdrowotne w warunkach stacjonarnych udzielane są dla pacjentów w ramach jednej z trzech grup:
1) turnus ogólnosanatoryjny,
2) turnus antystresowy lub profilaktyczno –rehabilitacyjny,
3) leczniczy pobyt komercyjny.
2. Świadczenia zdrowotne w Sanatorium udzielane są na podstawie:
1) skierowania na leczenie uzdrowiskowe wystawione przez Narodowy Funduszu Zdrowia,
2) skierowania na turnus antystresowy lub profilaktyczno – rehabilitacyjny w ramach zawartych umów,
3) indywidualnej umowy o świadczenie usług z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego.
3. Po przybyciu do Sanatorium pacjent powinien przedstawić:
1) skierowanie na leczenie uzdrowiskowe oraz aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku pacjenta z Narodowego Funduszu Zdrowia,
2) dowód osobisty lub paszport,
3) wyniki badań dodatkowych, konsultacji specjalistycznych oraz karty informacyjne leczenia szpitalnego, które mogą mieć związek z leczeniem sanatoryjnym.
Na podstawie w/w dokumentów pacjentowi zostaje założona dokumentacja medyczna,
pacjent otrzymuje kartę pobytu z wyznaczonym oddziałem oraz klucz do pokoju.
4. Zabiegi lecznicze przepisuje wyłącznie lekarz podczas badania wstępnego według ściśle określonych wskazań.
5. Planowanie terminów zabiegów leczniczych oraz ich realizacja następuje w Dziale Usprawniania Leczniczego.

                                                                          § 14
Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne udzielane są dla pacjentów nie zakwaterowanych
w Sanatorium w ramach:
1. uzdrowiskowego leczenia ambulatoryjnego na podstawie skierowania wystawionego przez Narodowy Funduszu Zdrowia.
1) po przybyciu do Sanatorium pacjent powinien przedstawić:
a) skierowanie na leczenie ambulatoryjne,
b) dowód osobisty lub paszport,
c) aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego,
d) wyniki badań dodatkowych, konsultacji specjalistycznych oraz karty informacyjne leczenia szpitalnego, które mogą mieć związek z leczeniem ambulatoryjnym.
Na podstawie w/w dokumentów pacjentowi zostaje założona dokumentacja medyczna.
2) pacjent zostaje zbadany przez lekarza prowadzącego, który przepisuje zabiegi lecznicze według ściśle określonych wskazań.
3) pacjent po badaniu zgłasza się do Działu Usprawniania Leczniczego celem ustalenia terminów zabiegów leczniczych.
2. rehabilitacji leczniczej w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza, który ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.
1) pacjent bezpośrednio zgłasza się do Działu Usprawniania Leczniczego celem ustalenia terminów zabiegów leczniczych.
                                                                           § 15
Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, poświadczone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.


Rozdział VIII
Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Sanatorium
oraz warunki współdziałania tych komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno – leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno – gospodarczym

                                                                             § 16
Zadania komórek organizacyjnych Sanatorium:
1. Oddziały sanatoryjne pełnią funkcje lecznicze, edukacyjne i profilaktyczne dla osób przebywających na leczeniu uzdrowiskowym oraz na turnusach profilaktyczno – rehabilitacyjnych i antystresowych, poprzez:
1) organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej, leczniczo – sanatoryjnej
i rehabilitacyjnej w formie opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej;
2) realizację programów zdrowotnych;
3) propagowanie zasad prozdrowotnego stylu życia;
4) kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;
5) stymulowanie pacjenta do porzucenia nałogów.
Oddziałami sanatoryjnymi kierują ordynatorzy przy pomocy pielęgniarek oddziałowych.
Ordynatorzy sprawuję nadzór merytoryczny nad całością lecznictwa stacjonarnego
i ambulatoryjnego w zakresie swojego oddziału.

2. Dział Usprawniania Leczniczego zajmuje się udzielaniem świadczeń medycznych
w warunkach stacjonarnych dla osób przebywających w Sanatorium oraz w warunkach ambulatoryjnych poprzez:
1) kompleksową rehabilitację w formie ćwiczeń i zabiegów leczniczych z zakresu: hydroterapii, kinezyterapii, ciepłolecznictwa, aerozoloterapii, krioterapii, światłolecznictwa, elektrolecznictwa, magnetoterapii, ultradźwięków;
2) wykonywanie świadczeń medycznych w zakresie masażu klasycznego, limfatycznego i segmentarnego;
3) wykonywanie usług z zakresu kąpieli: kwasowęglowych, perełkowych, borowinowych,
4) wykonywanie okładów z borowiny i parafiny;
5) dbanie o prawidłowe wykonywanie zabiegów zgodnie z zaleceniami lekarskimi;
6) czuwanie nad bezpieczeństwem pacjenta podczas wykonywania zabiegów;
7) dbanie o właściwe działanie aparatury i urządzeń zabiegowych.
Działem Usprawniania Leczniczego kieruje Kierownik przy pomocy pielęgniarki oddziałowej/koordynującej.

3. Dział Żywienia zajmuje się całokształtem zadań związanych z gospodarką żywnościową Sanatorium, w tym:
1) przygotowaniem i wydaniem posiłków w ilościach i rodzajach zawartych
w jadłospisach na dany dzień;
2) stałą kontrolą nad przygotowywaniem jadłospisów, przestrzeganiem gramatury
i kaloryczności posiłków oraz diet;
3) organizowaniem stałego zaopatrywania w artykuły żywnościowe;
4) organizacją właściwego wykorzystania odpadów kuchennych i pokonsumpcyjnych.
Działem Żywienia kieruje Kierownik.

4. Dział Finansowo –  Księgowy zajmuje się rejestracją zdarzeń finansowo-gospodarczych zachodzących w Sanatorium, a przede wszystkim:
1) prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami i terminami;
2) sporządza sprawozdawczość okresową i roczną;
3) ewidencjonuje i analizuje koszty w miejscu ich powstawania zmierzając do racjonalizacji wydatków;
4) nadzoruje i realizuje wydatkowanie środków finansowych w zakresie płac, podatków
i zakupów;
5) kompletuje i przechowuje dokumentację finansową, dotyczącą zrealizowanych usług.
6) odpowiada za elektroniczne archiwowanie danych dotyczących zdarzeń finansowych.
Działem Finansowo – Księgowym kieruje Główny Księgowy.

5. Dział Administracyjno – Techniczny odpowiada za logistykę Sanatorium oraz jego sprawność techniczną, a w szczególności:
1) prowadzi właściwą gospodarkę nieruchomościami oraz zabezpiecza mienie
w obiektach;
2) inicjuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy surowców, materiałów i usług do zakładu;
3) nadzoruje gospodarkę magazynową;
4) planuje, realizuje i nadzoruje inwestycje, remonty, konserwację pracownikami własnej brygady remontowej lub wykonawcami obcymi;
5) dba o utrzymanie w ruchu wszelkich urządzeń niezbędnych do funkcjonowania Sanatorium;
6) prowadzi strategię sprzedaży i kupna, nadzorując terminowość realizacji dostaw
i wydatkowania środków;
7) sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem recepcji oraz właściwą obsługą kuracjuszy;
8) sprawuje nadzór nad prawidłowością rezerwacji i sprzedaży leczniczych pobytów komercyjnych.
Działem Administracyjno – Technicznym kieruje Kierownik.

SAMODZIELNE STANOWISKA:

6. Przełożona pielęgniarek odpowiada za całokształt opieki nad pacjentami,
a w szczególności za:
1) właściwy stan sanitarny i bhp pomieszczeń, sprzętu i materiałów w pokojach dla kuracjuszy oraz w gabinetach zabiegowych, egzekwując normy dotyczące dezynfekcji, sterylizacji narzędzi, materiałów i powierzchni urządzeń oraz pomieszczeń celem likwidacji zagrożeń dla zdrowia i życia kuracjuszy;
2) sporządzanie sprawozdań, zestawień i opracowań statystycznych dotyczących działalności medycznej Sanatorium;
3) prowadzenie obowiązującej ewidencji i dokumentacji medycznej;
4) archiwizacja dokumentacji medycznej;
5) sporządzanie odpisów historii chorób i kart informacyjnych;
6) koordynację i realizację wszelkich obowiązków wynikających z postanowień zawartych w umowach z Narodowym Funduszem Zdrowia;
7) organizację, koordynację i nadzór nad pracą personelu pielęgniarskiego oraz niższego Sanatorium;
8) sporządzanie i kontrolowanie harmonogramów czasu pracy podległego personelu;
9) współudział w kształtowaniu polityki kadrowej w odniesieniu do podległego personelu;
10) kontrolowanie dokumentacji pielęgniarskiej;
11) nadzór nad doskonaleniem zawodowym podległego personelu.

7. Asystent Dyrektora – Specjalista ds. kadr prowadzi sprawy formalno – organizacyjne oraz sprawy kadrowe Sanatorium, a w szczególności zajmuje się:
1) realizacją polityki kadrowej Sanatorium;
2) prowadzeniem dokumentacji pracowniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) prowadzeniem całokształtu spraw kadrowych związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem i zwalnianiem pracowników;
4) sporządzaniem obowiązującej sprawozdawczości w zakresie kadr;
5) współpracuje z kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych;
6) nadzorem nad dokumentacją zintegrowanego systemu zarządzania oraz współpracą
z instytucją certyfikującą;
7) przygotowywaniem projektów aktów wewnętrznych oraz poleceń służbowych wydawanych przez Dyrektora Sanatorium.

8. Stanowisko ds. BHP czuwa nad przestrzeganiem i realizacją przepisów BHP i ppoż.
w Sanatorium, a w szczególności:
1) przeprowadza okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) bierze udział w opracowywaniu przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom zdrowia i życia pracowników;
3) prowadzi obowiązującą dokumentację powypadkową oraz sprawozdawczość w tym zakresie;
4) sporządza dla potrzeb kierownictwa okresowe analizy z zakresu przestrzegania bhp, poprawy warunków pracy, usuwania zagrożeń na stanowiskach pracy.

9. Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych realizuje zadania z zakresu spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych według odrębnych przepisów.

                                                                            § 17
1. Obsługa prawna Sanatorium wykonywana jest przez radcę prawnego.
2. Opinii radcy prawnego w zakresie zgodności z przepisami prawa wymagają:
1) projekty aktów prawa wewnętrznego,
2) projekty umów i ugód,
przygotowywane na piśmie przez kierowników właściwych komórek organizacyjnych
i pracowników samodzielnych, którzy przedkładają jednocześnie kompletną dokumentację dotyczącą opiniowanej sprawy.
3. Do zadań radcy prawnego należy świadczenie pomocy prawnej, a w szczególności:
1) udzielanie porad i konsultacji prawnych,
2) sporządzanie opinii prawnych na wniosek kierowników komórek organizacyjnych
i pracowników samodzielnych,
3) sprawdzanie zgodności umów i ugód z przepisami prawa i potwierdzenie własnoręcznym podpisem i pieczęcią,
4) opiniowanie projektów aktów prawa wewnętrznego, umów i ugód,
5) zastępstwo procesowe.


                                                                             § 18
Do wspólnych działań komórek organizacyjnych Sanatorium należy w szczególności:
1) realizacja zadań Sanatorium określonych obowiązującymi przepisami prawa.
2) inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań Sanatorium.
3) dbałość o należyty wizerunek Sanatorium.
4) działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału pracowniczego.
5) przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników.
6) działania na rzecz skutecznego przepływu informacji między komórkami organizacyjnymi.
7) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego Sanatorium na dany rok, realizacją zadań wynikających z tych planów.
8) działania na rzecz pozyskiwania ponadplanowych środków finansowych na zadania realizowane przez daną komórkę organizacyjną.
9) opracowywanie sprawozdań z wykonywanych zadań oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
10) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji.


Rozdział IX
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

                                                                              § 19
1. Sanatorium realizując swoje zadania współpracuje z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
2. Współpraca z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się
w ramach zawartych umów i porozumień, w przedmiocie udzielania świadczeń zdrowotnych.
3. Nadzór nad prawidłowością realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez inne podmioty wykonujące działalność leczniczą sprawuje Dyrektor Sanatorium.
4. W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz Sanatorium wydaje skierowania na badania diagnostyczne, do innych podmiotów leczniczych (badania specjalistyczne, hospitalizacja).


Rozdział X
Udostępnienie dokumentacji medycznej

                                                                            § 20
1. Sanatorium prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną zgodnie
z zasadami i w sposób określony przepisami ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (j.t. Dz. U. z 2012r. poz.159).
2. Sanatorium nie pobiera od pacjentów opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii.


Rozdział XI
Postępowanie w razie śmierci pacjenta i przechowywanie zwłok pacjenta

                                                                              § 21
1. W przypadku śmierci pacjenta Sanatorium stosuje zasady postępowania ze zwłokami zmarłego pacjenta określone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
2. Sanatorium w razie śmierci pacjenta:
a) niezwłocznie zawiadamia wskazaną przez pacjenta przy przyjęciu osobę lub instytucję,
b) przygotowuje zwłoki do wydania – osobie lub instytucji uprawnionej do ich pochowania,
c) zleca transport i przechowywanie zwłok właściwemu podmiotowi.
3. Za czynności, o których mowa w ust. 2 lit. a i b oraz przechowywanie zwłok do 72 godzin Sanatorium nie pobiera opłat.
4. Za przechowywanie zwłok powyżej 72 godzin Sanatorium pobiera opłaty w wysokości opłat uiszczonych na rzecz podmiotu przechowującego zwłoki.
5. Osobą odpowiedzialną za:
a) niezwłoczne zawiadomienie lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego o śmierci pacjenta przebywającego w Sanatorium,
b) niezwłoczne przekazanie wystawionej przez lekarza karty zgonu do Sekretariatu Sanatorium,
c) sporządzenie karty skierowania zwłok do chłodni,
d) założenie osobie zmarłej identyfikatora
jest:
– pielęgniarka oddziałowa w przypadku zgonu pacjenta w dniach od poniedziałku do piątku do godz. 1430,
– pielęgniarka dyżurna w przypadku zgonu pacjenta w dniach od poniedziałku do piątku po godz. 1430 oraz w soboty, niedziele i święta.
6. Osobą odpowiedzialną za niezwłoczne, po stwierdzeniu zgonu, zawiadomienie osoby lub instytucji, o której mowa w ust. 2 lit. a) jest ordynator lub lekarz dyżurny.
Ordynator lub lekarz dyżurny obowiązany jest również powiadomić o zgonie pacjenta Dyrektora Sanatorium.
7. Pielęgniarka oddziałowa lub dyżurna w obecności osób trzecich (pielęgniarki odcinkowej, sprzątaczki bądź współlokatora) sporządza protokolarnie spis rzeczy osobistych zmarłego pacjenta oraz pieniędzy i przedmiotów wartościowych. Rzeczy osobiste przechowuje się w dyżurce pielęgniarskiej zaś pieniądze i przedmioty wartościowe w depozycie Sanatorium.


Rozdział XII
Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane
ze środków publicznych

                                                                           § 22
1. Cennik usług udzielanych przez Sanatorium stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
2. Zmiany cennika usług wprowadzane są zarządzeniem Dyrektora Sanatorium.
3. Informacje o wysokości opłat podawane są do wiadomości pacjentów poprzez wywieszenie cennika usług na tablicach informacyjnych.


Rozdział XIII
Sposób kierowania komórkami organizacyjnymi Sanatorium

                                                                            § 23
1. Sanatorium kieruje i reprezentuje je na zewnątrz Dyrektor Sanatorium.
2. Zadania Sanatorium realizowane są przez komórki organizacyjne medyczne kierowane przez ordynatorów oraz komórki niemedyczne kierowane przez kierowników oraz przez pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.
3. Osoby wymienione w pkt. 2 lub inna wyznaczona przez Dyrektora do kierowania lub koordynowania pracą komórki organizacyjnej są odpowiedzialne za jej wewnętrzną organizację i prawidłowe funkcjonowanie.
4. Stanowiskami samodzielnymi są stanowiska określone w strukturze organizacyjnej Sanatorium podporządkowane bezpośrednio Dyrektorowi Sanatorium.
5. W czasie nieobecności Dyrektora działalnością niemedyczną kieruje Z – ca Dyrektora ds. administracyjno – gospodarczych, a działalnością medyczną kieruje wyznaczony przez Dyrektora ordynator.

                                                                              § 24
Do szczegółowych kompetencji osób zarządzających należą:
1. Dyrektor:
1) realizuje zadania wynikające ze statutu Sanatorium oraz obowiązujących przepisów prawa;
2) prowadzi racjonalną gospodarkę finansową i politykę kadrową;
3) ponosi odpowiedzialność, w tym materialną za szkody i decyzje dotyczące funkcjonowania Sanatorium;
4) dba o jak najwyższą jakość wykonywanych usług w zakładzie;
5) Dyrektor Sanatorium wykonuje swoje zadania przy pomocy: zastępcy dyrektora, głównego księgowego, przełożonej pielęgniarek, asystenta dyrektora – specjalisty ds. kadr i kierowników podległych mu komórek organizacyjnych.
2. Z – ca dyrektora ds. administracyjno – gospodarczych w razie nieobecności Dyrektora, kieruje Sanatorium i reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
1) bezpośrednio nadzoruje pracę Działu Administracyjno – Technicznego, Działu Żywienia;
2) nadzoruje realizację zadań o charakterze administracyjnym i gospodarczym;
3) planuje i nadzoruje działalność zakładu w zakresie inwestycji i remontów,
4) zastępuje Dyrektora pod jego nieobecność w zakresie bieżącego administrowania jednostki.
5) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.
3. Główny księgowy odpowiada za całokształt zadań finansowo – ekonomicznych Sanatorium, a w szczególności:
1) przestrzega prawidłowego prowadzenia rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi;
2) organizuje: przyjmowanie, sporządzanie, kontrolę, obieg i archiwizowanie dokumentów, w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji finansowych
i ochronę mienia Sanatorium;
3) na bieżąco kontroluje prawidłowość wykonywania zadań, sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej oraz statystycznej;
4) nadzoruje całokształt prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne, opiniuje i uzasadnia projekty wewnętrzne decyzji opracowanych przez inne komórki organizacyjne, których wprowadzenie spowoduje skutki finansowe.


Rozdział XIV
Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków

                                                                                 § 25
1. Szczegółowy tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków określa procedura stanowiąca załącznik nr 3 do Regulaminu.
2. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje asystent dyrektora – specjalista ds. kadr.
3. Kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków sprawuje Dyrektor.
4. Po zakończeniu roku kalendarzowego Dyrektor przedstawia Radzie Społecznej działającej w Sanatorium sprawozdanie z rozpatrzonych skarg i wniosków
(z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu) celem dokonania analizy.



Opublikował: Iza Grzegrzółka
Publikacja dnia: 30.01.2013
Podpisał: Sanatorium MSW
Dokument z dnia: 11.12.2010
Dokument oglądany razy: 5 415